"Těšíme se, že tu využijeme zkušenosti z ražeb TBM na trase 5A pražského metra. Je to stejná technologie od německého výrobce Herrenknecht. Ale zatímco na metru je profil šest metrů, tak tady skoro deset. Je tam rozdíl ve velikosti řezné hlavy," řekl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Ražby začnou na jaře. Čekáme, až bude připravený portál k zahájení ražeb, což oddalují práce archeologů," uvedl Pilát. Podle něj je dohodnutá cena stavby "velmi našponovaná". Ze 75 procent ji podle Nejezchleba zaplatí evropské operační programy Doprava I a II.

Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem. Loni skončila stavba Beroun - Zbiroh, letos Zbiroh - Rokycany.

 

Pokračuje příprava optimalizace části Smíchov - Beroun, která bude rozdělena na tři úseky. Oba krajní, Praha - Černošice a Králův Dvůr - Beroun, budou hotové do roku 2018, prostřední do roku 2020 až 2022. Nejsložitější stavbou bude podle náměstka průjezd Černošicemi a Řevnicemi, kde se začíná jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků.

Průjezd Plzní ve směru na Domažlice za 950 milionů bude hotový ještě letos. SŽDC už vybírá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí ve směru na Prahu, také za miliardu korun.

 

Stavba trati s nejdelším tunelem oficiálně začala, ve skutečnosti ale až na jaře

15.11.2013

ct24.cz

mld

 

Plzeň – Zárodek budoucí rychlodráhy z Prahy do Bavorska se začal rodit u Plzně – zatím ale jenom oficiálně. Správa železniční dopravní cesty zahájila stavbu přeložky tratě z Plzně do Rokycan, která povede oproti stávající dráze přímo a její součástí bude čtyřkilometrový tunel. Fakticky stavba začne na jaře, zatím ještě pokračuje archeologický průzkum. Součástí je také zrušení úseku železnice z Plzně do Chrastu, dosavadní hlavní trať z Rokycan do Chrastu se změní v lokálku. Po nové trati by měly vlaky jezdit od roku 2016.

Mezi Plzní a Rokycany si dělníci připravují staveniště již od srpna, nyní SŽDC stavbu oficiálně zahájila. Na trati se ale ještě pracovat nezačne, protáhl se totiž archeologický průzkum. "Zdá se, že nálezy jsou větší, než se předpokládalo. Podle dnešních informací by nám mohli prostor pro montáž stroje uvolnit od začátku příštího roku," uvedl Mojmír Nejezchleb ze SŽDC.

Hovořit v souvislosti s dalším archeologickým průzkumem o zpoždění stavby by ovšem bylo vzhledem k její historii nadnesené. Podle dávných plánů touto dobou neměla stavba začínat, nýbrž již končit, SŽDC ale měla problémy s výkupem pozemků, posléze i s výběrem dodavatele.

Nová trať bude oproti dnešní zajížďce přes Chrást o šest kilometrů kratší, celkem čtrnáctikilometrová, po nové trase povede mezi Ejpovicemi a plzeňskými Kyšicemi. Tunel, který povede pod Homolkou a Chlumem, bude mít 4,15 kilometru a opět tak prodlouží český rekord (dnes je nejdelší Březenský tunel z roku 2007 dlouhý 1,8 kilometru). Každá kolej bude mít vlastní tubus, ražba prvního začne na jaře. "Budování každé tunelové roury si vyžádá zhruba rok," řekl Mojmír Nejezchleb.

Nová trať bude sice postavena na rychlost 160 km/h, bude ale snadno možné zvýšit ji až na 200 km/h. I při nižší rychlosti se jízdní doba z Plzně do Rokycan oproti dnešnímu stavu zkrátí o osm až deset minut, tedy zhruba o polovinu. Stavbu bude mít na starosti Metrostav, který použije obdobnou technologii jako při ražbě nové trati pražského metra z Dejvic do Motola. "Ale zatímco na metro je profil šest metrů, tak tady skoro deset. Je tam rozdíl ve velikosti řezné hlavy," uvedl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Při stavbě přeložky a modernizaci současného úseku trati z Rokycan do Ejpovic dostane novou podobu také ejpovická zastávka. Zatímco obvykle se při modernizacích na železničních koridorech nádraží zmenšují, trhají se koleje, občas i bourají nebo zabedňují staré budovy, v Ejpovicích tomu má být naopak. SŽDC ze zastávky vytvoří stanici s jednou kolejí navíc, kde se bude od hlavní plzeňské trati oddělovat nová lokálka – ta povede do Chrástu po trase, kudy se dnes řítí dálkové rychlíky a těžké nákladní vlaky.

Za modernizaci úseku Plzeň–Rokycany včetně přeložky a nového nejdelšího tunelu v Česku zaplatí SŽDC 3,9 miliardy korun. Oproti původnímu očekávání železničářů je pouze poloviční. "Podařilo se to díky usilovné snaze zhotovitelů vyhrát. Úsporu s sebou nese i zvolená metoda ražby razicím štítem," uvedl náměstek Nejezchleb.

Modernizovaná část leží na III. tranzitním železničním koridoru, který vede z hranic s Německem v Chebu přes Plzeň, Prahu, Olomouc, Ostravu a Bohumín do Mostů u Jablunkova na hranice se Slovenskem. Většina úseků v posledních dvou desítkách let prošla modernizací, kromě plzeňsko-rokycanské části na rekonstrukci čeká zejména trať z Prahy do Berouna, ve starém je také úsek mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí, který je souběžný s první koridorem. Právě se pracuje na průjezdu plzeňským železniční uzlem, jehož součástí je i rekonstrukce hlavního nádraží za 950 milionů korun.

 

 

 

Strana 1    Strana 2   Strana 3

NAPSALI O NÁS